Sakk az Agyműködéstől a mesterséges intelligenciáig: A Top 10 Legizgalmasabb Tudományos Felfedezés

A sakk nem csupán egy ősi táblajáték, hanem egy összetett kognitív kihívás is, amely évszázadok óta inspirálja a tudósokat és kutatókat. A sakkjáték mélyrehatóan befolyásolja az emberi agyműködést, a problémamegoldó képességeket és még a mesterséges intelligencia fejlődését is.

Sakk és Matematikai Teljesítmény: A Főiskolai Sakkozók Rejtett Képességei

  • Absztrakt: Ez a tanulmány a Cabanatuan City-i főiskolai sakkozók sakkban és matematikában nyújtott teljesítményét vizsgálja. A kutatás célja a sakkozók matematikai és sakkbeli teljesítményének, játékstílusának és a sakkjátékosokkal, valamint a matematikusokkal kapcsolatos vélekedéseik megállapítása volt. A kutatás megállapította, hogy a válaszadók matematikai átlagjegyei átlagon felüliek voltak, és a legtöbben helyi/sulibajnokok. A férfiak taktikus típusú játékosok, míg a nők pozíciós játékosok. Az a válaszadó, aki magasabb szintű sakkversenyen jobban teljesített, jobb átlagjegyet ért el matematikából is. A válaszadók úgy vélték, hogy egy sakkozó jó matematikus lehet, különösen, ha korán kezd el sakkozni, és ha a sakk része a tantervnek, mivel a sakk folyamatos játéka segített nekik a problémamegoldó és kritikai gondolkodási készségeik fejlesztésében és javításában.

Publikációs dátum: 2019-01-31

Chess and Mathematics Performance of College Players: An Exploratory Analysis

Agyi Hálózatok és Sakk: Profi Sakkozók Kognitív Dinamikája

  • Absztrakt: A kutatás a sakkjáték agyi működésre gyakorolt hatását vizsgálja, különösen a hosszú távú gyakorlás és készségfejlesztés szempontjából. A professzionális sakkozók növekvő dinamikus fluiditást mutattak, több meta-állapotot és gyakoribb váltásokat észleltek közöttük, mint a kezdő sakkozóknál. A kutatás arra utal, hogy a sakkjáték változásokat idézhet elő az agyi tevékenységben a kronnektom modulációján keresztül.

Publikációs dátum: 2020-04-27

Enhanced dynamic functional connectivity (whole-brain chronnectome) in chess experts

Esportok és Sakk: A 21. Század Stratégiai Játékai

  • Absztrakt: Ez a cikk az elektronikus sportok (esportok) és a sakk közötti párhuzamokat vizsgálja, különösen az emberi szakértelem fejlődésének és értékelésének szempontjából. Az esportok az ember-számítógép interakció révén zajló videojáték-versenyek, amelyek objektíven nyomon követhető fejlődési tevékenységeket kínálnak, és lehetőséget biztosítanak a szakértelem kutatásának további előrehaladására.

Publikációs dátum: 2019-01-30

Esports: The Chess of the 21st Century

Távmunka és Kognitív Teljesítmény: Tanulságok a Profi Sakktól

  • Absztrakt: A tanulmány a COVID-19 pandémia alatt az online sakkversenyek és a távmunka kognitív teljesítményre gyakorolt hatását vizsgálja. Az eredmények jelentős teljesítménycsökkenést mutattak az online környezetben a személyes, offline környezethez képest, bár az idő múlásával ez a hatás csökkent, ami az új környezethez való alkalmazkodásra utal.

Publikációs dátum: 2021-11-29

Cognitive Performance in Remote Work – Evidence from Professional Chess

AlphaZero és a Sakk: Új Szabályok, Új Stratégiák

  • Absztrakt: A tanulmány a COVID-19 pandémia alatt az online sakkversenyek és a távmunka kognitív teljesítményre gyakorolt hatását vizsgálja. Az eredmények jelentős teljesítménycsökkenést mutattak az online környezetben a személyes, offline környezethez képest, bár az idő múlásával ez a hatás csökkent, ami az új környezethez való alkalmazkodásra utal.

Publikációs dátum: 2021-11-29

Cognitive Performance in Remote Work – Evidence from Professional Chess

Sakk Mint Életre Szóló Kincs: Egyetemi Sakkbajnokok Tapasztalatai

  • Absztrakt: Ez a tanulmány az AlphaZero algoritmust mutatja be, amely önálló játékkal és általános megerősítő tanulással érte el a szuperemberi teljesítményt a sakkban és a shogiban (japán sakk). Az algoritmus a játékszabályok ismerete nélkül, véletlenszerű játékból indulva ért el szuperemberi szintet 24 órán belül.

Publikációs dátum: 2017-12-05

Mastering Chess and Shogi by Self-Play with a General Reinforcement Learning Algorithm

Sakk, Zene és Munkamemória: A Távoli Átadás Mítosza

  • Absztrakt: A tanulmány a sakk által nyújtott teljes körű előnyöket vizsgálja az egyetemi sakkbajnokok életében. Az eredmények a sakk által fejlesztett gondolkodási készségeket, matematikai alkalmazásokat és a játékosok által megszerzett jó erényeket mutatják be.

Publikációs dátum: 2020-06-26

Treasure Chess: Worthy Contributions of the Game in the Lives of Student Champions

COVID-19 Karantén: Sakkozók Viselkedési és Pszichológiai Mintázatai

  • Absztrakt: A tanulmány a COVID-19 karantén viselkedési, pszichológiai és edzési mintázataira gyakorolt hatását vizsgálja a sakkozók körében. Az eredmények szerint a sakkozók jelentősen csökkentették a fizikai aktivitást, miközben növelték a sakk gyakorlását a karantén alatt.

Publikációs dátum: 2020-09-11

The Effect of COVID-19 Confinement in Behavioral, Psychological, and Training Patterns of Chess Players

AlphaZero Játéktervezés: Alternatív Sakk Szabályok Újratöltve

  • Absztrakt: Ez a tanulmány az AlphaZero rendszert használja a sakk alternatív szabálykészleteinek kreatív felfedezésére és tervezésére. A kutatás kilenc különböző sakkváltozatot hasonlít össze, amelyek apró változtatásokat hajtanak végre a sakk szabályaiban, új stratégiai és taktikai mintázatokat lehetővé téve, miközben közel maradnak az eredeti játékhoz. Az AlphaZero segítségével megtanulták a közel-optimális stratégiákat minden változathoz, megmutatva, hogy milyen lehetne a játék erős emberi játékosok között, ha ezeket a változatokat alkalmaznák.

Publikációs dátum: 2020-09-09

Assessing Game Balance with AlphaZero: Exploring Alternative Rule Sets in Chess

Sakk Észlelése: Mestertől a Kezdőig

  • Absztrakt: Ez a tanulmány egy technikát fejleszt ki a sakkozók által észlelt perceptuális struktúrák elkülönítésére és tanulmányozására. Három különböző erősségű sakkozót – mestertől kezdőig – két feladattal szembesítettek: (1) egy észlelési feladat, ahol a játékos reprodukál egy sakktáblát szem előtt, és (2) de Groot rövid távú emlékezeti feladata, ahol a játékos 5 másodpercig látott egy sakktáblát. A feladatok során a sakkozók különböző méretű és jellegű struktúrákat észleltek, amelyek a sakk tudásuk függvényében változtak.

Publikációs dátum: Nem elérhető

Perception in chess